- A5-flyer 'Much Ado About Nothing' 2 B
- muchado-30
- muchado-31
- muchado-32
- muchado-33
- muchado-34
- muchado-35
- muchado-36
- muchado-37
- muchado-38
- muchado-39
- muchado-40
- muchado-1
- muchado-2
- muchado-3
- muchado-4
- muchado-5
- muchado-6
- muchado-7
- muchado-8
- muchado-9
- muchado-10
- muchado-11
- muchado-12
- muchado-13
- muchado-14
- muchado-15
- muchado-16
- muchado-17
- muchado-18
- muchado-19
- muchado-20
- muchado-21
- muchado-22
- muchado-23
- muchado-24
- muchado-25
- muchado-26
- muchado-27
- muchado-28
- muchado-29
- zeewachtmuchado
Much ado about nothing
Regie: Onno van Gelder jr.
Tekst: William Shakespeare
Speeldata: 20-21-22-27-28 febr – 1 maart 2015
Aantal toeschouwers: 600
Much Ado About Nothing is een romantische komedie van William Shakespeare die zich afspeelt in het Siciliaanse Messina op het landgoed van Leonora. Een troep mannen, onder leiding van prins Don Pedro, komen als overwinnaars terug van het slagveld en krijgen van Leonora onderdak. Eén onder hen, graaf Claudio, is verliefd op Hero, de dochter van Leonora, en ze besluiten te trouwen. Hero’s moeder plant echter een mooi huwelijksfeest en moet daarvoor nog een weekje voorbereidingen treffen.
Bij de mannen uit Benedick luidkeels zijn minachting voor het huwelijk en zijn plannen om eeuwig vrijgezel te blijven. Beatrice, de ongehuwde nicht van Hero, heeft geen enkel goed woord veil voor het mannelijk geslacht en met messcherpe woorden boort ze Benedick en de zijnen de grond in. De prins don Pedro hoort het bekvechten en wil, om de tijd tot het huwelijk op een plezante manier door te brengen, door listige maar goedbedoelde intriges een huwelijk tussen Benedick en Beatrice tot stand krijgen. Hero, Claudio en Leonora scharen zich achter de prins. Maar er is ook nog de halfbroer van de prins, don Juan, die zich samen met zijn kompanen in het complot gooit. Wanneer blijkt dat don Juan niet dezelfde plannen heeft als don Pedro krijgt het verhaal natuurlijk een andere wending.
In veel van Shakespeares werken komen overspel, ontrouw en het wantrouwen van de man ten aanzien van de vrouwelijke seksualiteit aan bod. Door dit wantrouwen geloven de mannen zeer vlug dat hun vrouw of toekomstige bruid geen maagd meer is. Dit laatste thema loopt als een rode draad door “Much ado about nothing”, vandaar ook de vele verwijzingen naar horens, een bekend symbool van overspel.